Welk logo helpt om gezonde voeding te kiezen?

Joost Heinsius 29-04-2021 619 keer bekeken 0 reacties

Een gezond voedsellogo met simpel en duideijk zijn blijkt uit onderzoek

Het nieuwe logo voor gezonde voedingskeuzes: misschien is het je al opgevallen? Misschien heb je het wel gezien, maar niet bewust opgemerkt? Misschien heeft het je keuze in de supermarkt al bewust of onbewust beïnvloed? Om mensen te stimuleren gezonde voedingskeuzes te maken, is de overheid voornemens hen te helpen met een nieuw voedselkeuzelogo op producten.  

Dit logo moet de gezonde keuze makkelijker maken en om gedrag daadwerkelijk te beïnvloeden, ook goed aansluiten bij de manier waarop consumenten hun keuzes in de supermarkt maken. Dat maakt van dit logo een mooi gedragsbeïnvloedingsvraagstuk. Want wat voor logo past bij de manier waarop mensen hun keuzes maken en wat voor logo heeft daadwerkelijk een positief effect op gezonde voedingskeuzes?  We brachten in kaart in hoeverre verschillende voedselkeuzelogo’s consumenten daadwerkelijk helpen bij het maken van de gezondste keuze.

Drie logo’s zijn getest: het Franse Nutri-Score, het Britse MultipleTraffic Lights, en het Scandinavische Keyhole, allemaal bedoeld om de gezonde keuze inzichtelijk te maken voor consumenten. Je ziet de logo's hieronder staan. Kijk goed naar de verschillende logo’s, misschien heb je hier zelf al een verwachting bij. Waarom zou het ene logo beter werken dan het andere? Transparant en informatief of simpel en sturend? 

 

MicrosoftTeams image 2 1 nutrients 12 02870 g0A5 550 

 

Nutriscorelogo2

Consumenten die het gezondste product willen kiezen, hebben het meest hebben aan Nutri-Score. Uit de resultaten blijkt dat consumenten vaker de gezonde keuze maken met dit logo. Ook geven zij bij dit logo het vaakst aan dat zij het opvallend, begrijpelijk en aansprekend vinden en dat het gevoelsmatig werkt.  

0  reacties

Cookie-instellingen